Hur ser man ålder på ett däck? Du kanske inte visste detta men däck är en färskvara. Alltså har den ett utgångsdatum förvisso är det ganska långt, men gamla däck ökar risken för vattenplaning och ger ett sämre grepp på vägarna (källa).
Se vårt utbud på nya sommardäck och vinterdäck.
Så ser du åldern på dina däck
Livslängden för däck ser olika ut beroende på en mängd faktorer. Främst spelar det roll om det är sommardäck eller vinterdäck, hur man förvarar däcken, vem som tillverkat dem, hur man kör, om man har rätt lufttryck, samt klimatet.
Däckmönstret är självklart avgörande för hur bra grepp man har på vägen. Men även om du har ett bra mönster kan greppet minska beroende på däckens ålder. Därför rekommenderas det att man tittar på däckens skick 6 år efter tillverkningsdatum, men hur vet du när däcken tillverkats? Jo det finns en tillverkningskod som består av fyra siffror på däckets sida.
Förmodligen har du sett en massa tecken och siffror på däckens sida. Den fyrsiffriga koden kallas för DOT-märkning. Det två första siffrorna anger den vecka som däcken tillverkats, och de två sista siffrorna anger året de tillverkades.
Det kan exempelvis se ut: 0820, det betyder att däcket tillverkades vecka 8 / år 2020.
Däcken bör däck kasseras efter högst 10 år
Det är svårt att säga exakt hur länge ett däck håller, alltså hur länge det kan användas, eftersom många saker påverkar dess livslängd. Däck kan slitas och åldras av olika skäl. Det beror inte bara på hur gammalt de är, utan också på hur man kör bilen, hur däcken förvaras, om de har rätt lufttryck, tillräckligt djupt mönster och rätt inställning på hjulen. Generellt sett säger experter att man bör byta däck som har varit i användning efter högst sex år.
Däcken har en total livslängd på högst tio år från det att de tillverkades, enligt rekommendationer. Men i verkligheten brukar däck oftast slitas ut mycket snabbare än så. Om man kör bilen sällan kan man nå den tioåriga gränsen, men då måste man vara extra noga med att förvara däcken rätt när de inte används.
De största företagen inom däckbranschen i Sverige följer riktlinjerna från europeiska organisationer som STRO och ETRMA när det gäller åldersrekommendationer för däck.