Hur mycket luft i däcken? Vad är rätt? Vi vet i varje fall att rätt lufttryck i dina däck sparar både pengar och miljö. Vilket betyder att man regelbundet bör se över hur mycket luft det finns i däcken för både körupplevelse och plånbok. Men det som är allra viktigast med lufttrycket är din och andras säkerhet.
Lämpligt lufttryck varierar mellan olika bilar beroende på dess storlek och vikt.
För en vanlig personbil brukar ett tryck på cirka 2,5 bar eller 250 kpa vara lämpligt. Men för att veta vad som gäller för just din bil måste du hitta märkningen som ger denna information, som vanligtvis sitter på tanklocket eller vid förardörren. Hittar du inte informationen? Kika då i bilens instruktionsbok.
Läs mer: Hur ser man ålder på däck?
Varför är det viktigt att ha rätt tryck i däcken?
Ett för lågt lufttryck leder till att däcken utsätts för mer slitage, bränsleförbrukningen ökar eftersom rullmotståndet ökar med lägre luft i däcken. Samt att du får sämre vägegenskaper.
Tänk på att om du kör med bara 70% av det rekommenderade däcktrycket, kan dina däck slitas ut dubbelt så snabbt. Det är för att däcken behöver rätt lufttryck för att stödja din bil, det är trotsallt lufttrycket som stödjer bilen och inte själva gummit.
Att ha rätt däcktryck är också bra för miljön. Om du bara har 80% av det rekommenderade däcktrycket, kommer din bil att använda 3% mer bränsle. Det betyder att du kan förvänta dig att betala 400-500 kronor mer varje år för bränsle. Så, håll dina däck ordentligt uppumpade för din säkerhet, din plånbok och vår miljö.
Varför tappar däck luft?
Det finns få saker som varar för evigt, och luft i dina bildäck är inte en av dem. Om du aldrig behöver fyll på luft i dina däck är det som inte riktigt stämmer. Alla däck tappar nämligen luft, i snitt kan man beräkna att ett däck tappar cirka 1-3 PSI per månad. Av denna simpla anledning är det viktigt att regelbundet kontrollera däcktrycket.
Om ditt däck plötsligt börjar tappa mer luft än vanligt, kan en punktering vara det som orsakar problemet. Punkteringar inträffar oftast när du har kört över något skarpt eller när fälgkanten inte längre är tät. Om du inte kan se några tydliga skador på däcket, kan du kolla på ventilen. Ibland kan gummit runt ventilen börja spricka vid fälgkanten eller ventilkäglan kan läcka.
Läs mer här.