Frågor om vinterdäck på sommaren bekymrar många svenskar. Uppskattningsvis använder omkring en kvarts miljon svenska personbilar vinterdäck under sommarhalvåret, vilket kan vara farligt av flera skäl. Även om det är lagligt att använda friktionsdäck (ett annat ord för odubbade vinterdäck) på sommaren, så är det starkt avrått.
- Enligt lagen är det tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men detta kan vara direkt farligt och bör undvikas.
- Däremot är det inte tillåtet att använda dubbdäck under sommarmånaderna.
Att blanda olika typer av däck inte är tillåtet, såsom att ha dubbade däck på baksidan och odubbade däck på framsidan av bilen. Det är heller inte tillåtet att kombinera sommardäck med vinterdäck.
Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) är farliga på sommaren
Vinterdäck är tillverkade för vintern. Gummi och konstruktionen skiljer sig åt från sommardäck vilket gör att köregenskaperna med vinterdäck på sommaren är dåliga. Särskilt om du kör på vått väglag. I själva verket talar de allra mesta för att man inte ska köra med vinterdäck på sommaren.
Samtliga undersökningar visar på riskerna med att använda dubbfria vinterdäck under sommaren. Till exempel driver NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) på för ett förbud mot att använda vinterdäck på sommaren. Detta beror på den markant ökade risken för olyckor, vilket inte bara sätter den egna förarens liv i fara utan även andra trafikanters liv.
Många som väljer att köra med dubbfria vinterdäck gör det i syfte att använda upp dem under sommaren. Enligt lagen måste vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter, medan det minsta tillåtna mönsterdjupet för sommardäck är endast 1,6 millimeter.
Det betyder att det fortfarande är tillåtet att använda vinterdäck med mönsterdjup nära 3 millimeter under sommaren. Det är en riskabel besparing som kan komma på bekostnad av säkerheten.
Läs också: När måste man byta däck?
Följande konsekvenser uppstår vid användning av vinterdäck på sommaren
- Dubbfria vinterdäck slits snabbare jämfört med sommardäck.
- Risken för vattenplaning ökar.
- Nedsatt stabilitet vid körning.
- Bromssträckan blir längre på våt asfalt.