När solen skiner på vägarna behöver dina däck ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup. Men när vintern kommer krävs det 3 millimeter för mindre fordon och personbilar, och hela 5 millimeter för de större bilarna (fordonsregler).

Tänk på att om dina däck slits ned till mindre än 3 mm, ökar risken för längre bromssträcka och vattenplaning på regniga vägar. Men vad händer med prestandan på torra vägar när däcken når den lagliga gränsen?

Hur ser man ålder på däck?

Mönsterdjupet är inte alltid det bästa sättet att bedöma hur bra ett däck bromsar på våta vägar

Flera olika organisationer och företag som testar däck brukar fokusera på att jämföra dem när de är helt nya. Men så fort ett däck används, börjar det slitas och ändrar sina egenskaper. Däcken på en bil i trafik är alltid lite slitna. Hur bra fungerar däcken egentligen i verkliga situationer? Vem testar däck som inte är helt nya?

Varför göra det krångligt med fler regler när vi redan har en gemensam gräns som gäller för alla däck? Alla däck bör kunna prestera väl ända ner till den gränsen.

Om vi byter ut däck i förtid, så slösar vi bara pengar och förkortar däckens livslängd. Dessutom ökar vi den totala mängden däck som används, vilket inte är bra för miljön.

En del säger att man borde byta däck när mönstret är 3–5 millimeter djupt. Men att byta för tidigt kan betyda att man köper ett extra däck varje år och det är inte ekonomiskt för den vanlige bilägaren.

Detta skulle hända om man byter däck innan dess lagliga gräns

En rapport från konsultföretaget EY som visar att om vi alltid byter däck i förtid när de är 3 millimeter djupa istället för att följa lagarna i Europa, så skulle det få följande konsekvenser:

  • Vi skulle använda 128 miljoner fler däck varje år.
  • CO2-utsläppen skulle öka med nio miljoner ton årligen.
  • Konsumenterna skulle betala mycket mer än nödvändigt.
  • De extra kostnaderna för onödiga däckbyten skulle bli cirka sextio miljarder kronor varje år.

Men här är det goda nyheter för dig som kör bil: så länge ditt däck inte är skadat, blir det faktiskt säkrare på torra vägar ju mer det slits.

Källa: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zLPBp5/slit-ner-dacken-anda-till-sista-millimetern

Däckskiftarna GIF