Hur många dubb är det i ett däck? Antalet dubbar i ett däck är en vital faktor som påverkar dess prestanda och grepp på vägen. I den här texten kommer vi att utforska och förstå betydelsen av dubbmängden i däck och hur den kan påverka din körupplevelse.
Så hur många dubbar får det vara i ett däck? I författningssamlingen från Transportstyrelsen kan man utläsa att antalet dubbar förhåller sig till fälgdiametern, alltså fälgarna/däckets storlek. Transportstyrelsen skriver att:
- Däck med en fälgdiameter till och med 13” får antalet dubbar inte överskrida 90 st.
- Däck med en fälgdiameter på 14” och 15” får antalet dubbar inte överskrida 110 st.
- Däck med en fälgdiameter på 16” och uppåt får antalet dubbar inte överskrida 130 st.
Läs mer: Vilken typ av däck orsakar mest dammpartiklar från vägarna?
Hur mycket dubb ska det finnas kvar?
Om du kör med dubbade däck ska du regelbundet kontrollera att inte för många dubbar har försvunnit eller blivit slitna. Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2009:19 § 9 gäller att: Skillnaden i antal dubbar mellan däcken på din bil bör inte överstiga 25 %. Ju mer slitna dubbarna är, desto sämre blir greppet på vägen.
Finska trafiksäkerhetsverket har identifierat betydande skillnader mellan olika däck. En rapport från Trafi, konstaterar att det är viktigt att byta plats på dubbdäcken (fram och bak) oftare på grund av slitage och skador på dubbarna snarare än enbart baserat på mönsterdjup.
Många svenskar väljer att använda dubbdäck under vintermånaderna. Med mildare vintrar och fler perioder med barmark, slits dubbdäcken snabbare än förr när vintern var kallare. Dessutom är framhjulsdrivna bilar oftast tyngre idag och har kraftigare motorer. Ett aggressivt körsätt kan också påverka slitaget på däcken.
Att tänka på om du väljer dubbfria vinterdäck
För de som föredrar dubbfria vinterdäck är vintergreppet beroende av slitbanan och de material som används. Istället för dubbarna är det viktigt för bilägare att också inspektera lamellerna utöver mönsterdjupet. Skarpa lamellkanter och mjuka gummin ger dubbfria vinterdäck bra vintergrepp. Om lamellerna är platta och kanterna rundade, eller om däcket är hårt snarare än mjukt, kan det påverka vintergreppet negativt.