Vad beror ojämn förslitning av däcken oftast på? Det är vanligt att däcken slits ned med tiden (läs mer om hur länge däck håller). Men på på grund av vissa särskilda faktorer kan däcken ibland få en ojämn eller onormal förslitning som i sin tur ger däcken kortare livslängd.

Behöver du byta däck? Boka tid hos oss.

Däckslitage på utsidan eller ”rundat” slitage

Om du ser att däckmönstret på din bil ser rundat ut istället för platt och om du observerar ett ojämnt slitage på båda kanterna av däcket, kan det vara ett tecken på att ditt däck har för lågt lufttryck. Vilket innebär;

För lågt lufttryck: När ditt däck inte har tillräckligt med luft, belastas däckets kontaktyta mot vägbanan ojämnt. Mittsektionen av kontaktytan får inte tillräckligt stöd, vilket leder till att lasten fördelas mot de yttre kanterna. Detta tryck på kanterna leder till snabbare slitage.

Överhettning och extra slitage: Ett dåligt uppumpat däck kan böja sig för mycket och bli överhettat. Detta resulterar i snabbare slitage på gummit och ökat rullmotstånd. Det ökade rullmotståndet kan även öka bränsleförbrukningen i din bil.

För att undvika överdrivet slitage på däckens ytterkanter och därmed öka deras livslängd och säkerheten på vägen, kan du följa dessa enkla steg:

Kontrollera däcktrycket regelbundet: Använd en pålitlig tryckmätare för att se till att dina däck är uppumpade till det rekommenderade trycket. Det är viktigt att göra detta minst en gång i månaden, när däcken är i omgivningstemperatur.

Hitta rätt däcktryck: För att hitta det rekommenderade trycket för dina däck, kolla i din bils ägarmanual eller titta på etiketten som brukar sitta i förardörrens stolpe. Där hittar du den specifika informationen du behöver för att säkerställa att däcken är korrekt uppumpade.

Däckslitage i mitten

Om du ser att dina däck slits i mitten kan det bero på för högt lufttryck i däcken. När däcken är för hårt uppumpade, får mittendelen av däckens slitbana ta den största belastningen, vilket kan resultera i snabbare slitage där än på kanterna.

I vissa fall kan det finnas lite slitage i mitten av däcken, särskilt på bakhjulen, beroende på hur din bil är inställd av tillverkaren. Trots detta är det alltid viktigt att dubbelkolla och vara säker.

För att undvika onödigt slitage i mitten av däcken ska du göra samma som i ovanstående fall, alltså att kontrollera däckens lufttryck regelbundet och att se till att däcken har rätt lufttryck.

Däckslitage på utsidan, insidan (bara på en sida) eller slitagemönster

Om du märker att dina däck uppvisar ojämna slitagemönster, kan detta vara tecken på problem med din bils upphängning. Denna typ av slitage kan uppstå av flera anledningar, inklusive felaktig hjulinställning eller fel hjullutning, samt när viktiga upphängningskomponenter såsom bussningar eller stötdämpare är i dåligt skick.

Så, hur kan du korrigera en felaktig hjulinställning?

Det bästa sättet att åtgärda detta är att söka professionell hjälp.

Boka tid hos en expert: Kontakta en erfaren mekaniker eller verkstad som har den nödvändiga utrustningen och kunskapen för att ställa in rätt vinklar på dina hjul.

Undersökning och justering: Mekanikern kommer att undersöka dina däck och din bils upphängning noggrant för att identifiera problemen. De kommer sedan att justera hjulinställningen och hjullutningen enligt tillverkarens specifikationer.

Byte av skadade eller slitna delar: Om det finns slitna eller skadade delar i din upphängning kommer mekanikern att byta ut dem för att säkerställa att din bil är i bästa skick.

Källa 1

Källa 2

Däckskiftarna GIF